31 October 2009

Gemuk doh kau

"Makin sihat nampak kau muin"

"Tough siot kau sekarang"

"Pakcik tengok sekarang kau sekarang dah makin berisi."

"Gemok doh kau"


Di atas adalah antara koleksi kata-kata kesat yang dilemparkan terhadap diriku ini. Ada lagi banyak lagi kata-kata kesat yang lain. Tapi aku rasa cukup sekadar banyak itu. Perit sungguh hati ini nak terima kenyataan yang kurang sedap didengari oleh cuping telinga ini. Eah kenapa cuping telinga?

Sebenarnya di dalam hal ini aku tidak bersalah, ini adalah proses tumbesaran seorang lelaki dewasa yang normal yang melepasi tahap pramatang. Pertambahan lemak di sekitar kawasan-kawasan tertentu di tubuh badan ini tidak dapat di halang mahupun diberhentikan, malahan ianya semakin galak berlaku hari ke hari.

Dulu berat badanku berada di dalam sekitar 50-55kg, tetapi sekarang berada pada average 60kg. Wah! Benci! Badanku sayang janganlah naik sebegitu kejam sekali. Nanti rupa parasku tidak menarik. Lupa nak bagitau, hari tuh check dekat facebook berat badan ideal diri ini adalah 59kg. Tak nak 59kg, nak 55kg!

Mulai saat ini aku akan berazam untuk cuba menurunkan berat untuk mendapatkan berat badan aku yang dahulu. Setelah mendapat ilham daripada reality tv show "The Biggest Loser". Ada seorang juara dia mampu mengurangkan berat badan sebanyak 100kg! Pada mula dia masuk berat dia berukuran 180kg tetapi selepas program tersebut berat badan beliau hanya pada tahap 80kg! Wah sungguh inspiring!

Sekarang aku perlu tekankan beberapa perkara :
  1. Jangan tidur di waktu siang.
  2. Malam jangan makan kecuali buah buahan
  3. Banyakkan senaman kardiovaskular ataupun berjogging

Perkara no.1 adalah merupakan faktor utama berat badan aku naik. TIDUR TIDUR! Hish. Ya, esok pagi lepas subuh aku nak jogging.

P/s : Siapa ada tips nak dapatkan badan yang cantik? silalah kongsi-kongsi :)

3 comments:

daia Hidayah said...

mn gmba ko yg dikate kan gemok 2?
nk tgk! hee

nadzirah said...

alahai...senag je,,xphy mkn bnda lemak...mkn sayur je lak...lex a,,gemok ni canteeekkk a...hakhak

Muin said...

Daia: Takmo la aku letak.SEGAN, huhuhu :P

Nad : Yeah nad? Baru tadi aku lepas melantak nasi lemak lauk rendang daging. wah. Bertambah-tambah la lemak aku. hehehe :P